Het is niet helemaal juist om alle economische gevolgen van de financiële crisis van 2008 te vergelijken met de huidige pandemie, maar er zijn zeker lessen voor bedrijven die de belangrijkste neergang sinds de Tweede Wereldoorlog willen overleven. Na de financiële crisis spraken academici veel over het belang van innovatie, zelfs als budgetten en markten dramatisch krimpen. Maar deze keer is overleven nog dringender dan innovatie.

We worden geconfronteerd met een vorm van ‘zakelijk darwinisme’. Het is niet het grote dat het kleine zal eten, het is het snelle dat het trage eet. Dit heeft enkele overeenkomsten met de vorige crisis toen een aantal flexibele digitale startups opkwam om met de gevestigde spelers te concurreren. Deze nieuwe spelers hadden geen last van bestaande infrastructuur en traditionele bedrijfsmodellen. Het betekende niet dat alle gevestigde bedrijven faalden, maar het dwong ze wel zich te concentreren op digitale transformatie en robuuste digitale bedrijfsplannen op te stellen. Niet iedereen reageerde snel omdat de inertie van het bedrijf reacties vertraagde.

Daarom is de belangrijkste vraag voor bedrijven tegenwoordig: hoe zorgen we ervoor dat we sneller zijn dan onze concurrenten? Innovatie kan een rol spelen, maar de strategie moet een zakelijke versie van de uit de biologie bekende vlucht- of vechtreactie oproepen. Het leidt tot de vraag ‘Hoe kunnen we cash besparen en kosten verminderen of de potentiële risicoblootstelling voor het bedrijf minimaliseren?’

Voor IT betekent dit werken met sterk beperkte budgetten en veel gerichter uitgaven doen. In 2009 gaf de Harvard Business Review een verhelderende reflectie op de financiële crisis, die wellicht een leidraad zou kunnen zijn voor overlevingsstrategieën in 2020. In de reflectie kwam naar voren dat kleinere teams sneller zijn dan grote teams, en dat krappe budgetten en mijlpalen teams tot actie dwingen.

Daarom kun je, als je de juiste strategie kiest, je overlevingsstrategie versnellen en zelfs de middelen creëren om te innoveren. Wat je je niet kunt veroorloven is traagheid. Het wordt meer ‘vechten of sterven’ dan ‘vechten of vluchten’.

Instinctieve zakelijke gewoonten overwinnen

Wanneer er een economische neergang is, zal het senior managementteam instinctief eerst kijken naar de grote ticketitems van personeel en het opschorten van ongebruikte diensten of grote projecten die nog niet zijn uitgevoerd. Om te overleven moeten bedrijven echter niet bang zijn om hun plannen radicaal te wijzigen. Het IT-team kan bijvoorbeeld het MoSCoW-model gebruiken om prioriteiten opnieuw te onderzoeken en traagheid te voorkomen.

Het doel is dat de IT-strategie het bedrijf helpt tijd te winnen, om wat niet essentieel is uit te stellen en de besluitvorming te versnellen. Dat betekent dat wat voorheen een must have was, zoals investeren in AI om bezoekersaantallen via de winkelomgeving te volgen, in de huidige omstandigheden mogelijk niet langer een prioriteit is. Het kan zijn dat technologieën en projecten in de categorie ‘had gemoeten’ en ‘had gekund’ nuttiger blijken te zijn dan eerst gedacht.

Wat betekent dat voor de ERP-strategie?

Voorafgaand aan de crisis suggereerden de grote ERP-leveranciers hun klanten dat de cloud van cruciaal belang was voor het leveren van de innovatie en flexibiliteit die nodig zijn voor transformatie en concurrentie met de digital natives. In het huidige scenario en het toepassen van het MoSCoW-denken is het de vraag of cloudmigraties überhaupt een prioriteit hebben.

Whitepaper

Rimini Street laat in een whitepaper zien hoe twaalf organisaties hun eigen ERP-roadmap volgen. Doe er je voordeel mee!

    Het verplaatsen van HR, financiële administratie of salarisadministratie naar SAP S/4HANA of Oracle Cloud zal niet helpen om de kosten te verlagen – het kan zelfs voor meer uitdagingen zorgen. De meeste gevestigde industrieën (detailhandel, financiële dienstverlening, productie) hebben stabiele, betrouwbare processen voor het beheer van financiële zaken opgebouwd. Er is dan ook een herimplementatie nodig om over te stappen naar de cloud.

    Dit betekent dat het niet alleen onwaarschijnlijk is dat hetzelfde niveau van functionaliteit bereikt wordt als de bestaande interne applicaties bieden, maar ook dat een dergelijke migratie intensief en duur zal zijn. De recente geschiedenis laat de nodige voorbeelden zien van mislukte, kostbare implementaties.

    “Sta vooral niet toe dat traagheid je organisatie binnensluipt”

    Bovendien neemt de potentiële blootstelling aan kwetsbaarheden toe met de adoptie en integratie van cloudgebaseerde applicaties, waarmee de kans op het drastisch vergroten van bedrijfsrisico’s toeneemt. Kijk alleen maar naar SAP’s recente aankondiging van beveiligingsproblemen in de overgenomen cloudapplicaties om te begrijpen hoe het toevoegen van complexiteit aan de IT-infrastructuur je kwetsbaar kan maken. In deze tijd van crisis is het niet verantwoord dergelijke risico’s te nemen.

    Maar hoe zit het met ondersteuning?

    Natuurlijk zullen de grote leveranciers zeggen dat je volledige ondersteuning verliest als je niet naar hun cloudplatforms verhuist. Ze hebben inderdaad verschillende deadlines opgelegd voor ondersteuning van bestaande applicaties om hun punt duidelijk te maken.

    Dit onderstreept dat je waarschijnlijk niet de beste ondersteuning krijgt als je niet de nieuwste versie van hun applicaties gebruikt. En toch is je ERP-applicatie stabiel en werkt deze goed. Waarom zou je dan betalen voor leveranciersondersteuning? Het slaat nergens op. Bovendien, wie naar de cloud verhuist, zal voor de herimplementatie waarschijnlijk een nieuw team moeten inschakelen om het platform te ondersteunen, wat niet bijdraagt ​​aan het verlagen van kosten. Je zult voor de uitdaging komen te staan ​​om kostbare aanpassingen in je lang bestaande interne ERP-applicaties te behouden, omdat de grote leveranciers niet willen dat je je aanpassingen naar de cloud brengt. Je raadt het al: dat kost extra.

    Er zijn wel degelijk alternatieve strategieën, waaronder uitbesteding en ondersteuning van derden. Waarom zou je proberen te repareren wat in wezen niet kapot is?

    Focus op IT-strategieën die het voortbestaan ​​stimuleren

    In de komende maanden zijn beslissingen te nemen die van cruciaal belang zijn voor het voortbestaan ​​van het bedrijf. Inertie is geen optie. Beslissingen moeten bedrijfsgericht zijn en niet worden ingegeven door cloudleveranciers. Het verplaatsen van stabiele ERP-applicaties naar de cloud zal het overlevingsvermogen immers niet versnellen.

    Zelfs vóór de huidige crisis werd voorspeld dat de levensverwachting van een bedrijf op de S&P 500 dramatisch zou dalen tot minder dan 20 jaar in 2027. In 1964 bleven bedrijven gemiddeld 33 jaar genoteerd op de S&P 500. Hoewel we de uitkomst van de huidige crisis niet weten, is één ding zeker. Als je niet sneller rent dan je concurrenten, overleef je het niet. Het is de brute realiteit van de marktwerking.

    Wie een veel doelgerichtere IT-strategie bedenkt, vergroot echter zijn overlevingskansen. Laat daarom de besluitvorming niet te sterk worden beïnvloed door wat cloudleveranciers zeggen. Zorg ervoor dat de zakelijke risico’s van een overstap naar de cloud minimaal zijn en accepteer niet dat dit de enige weg vooruit is. Sta vooral niet toe dat traagheid je organisatie binnensluipt en de besluitvorming belemmert.

    REAGEREN

    Plaats je reactie
    Je naam