CIO TV #50 ‘De impact van fintech en early adopters op retail’ met Esther Verburg, Guido Berben, Job Voorhoeve en Johan van Genechten

Deze week in de studio: Esther Verburg, executive vice president Sustainable Business and Innovation bij Tommy Hilfiger Global/PVH Europe, Guido Berben, innovation manager Digital Assets bij Group Innovation van ABN AMRO Bank, Job Voorhoeve, global digital practice leader en partner Professional Services Practice van Amrop Executive Search & Leadership Services, en Johan van Genechten, head of GTM Wipro Salesforce Practice Europe bij Wipro en Associate Professor KU Leuven.

Onder moderatie van Mike Vermeer spreken we over de invloed van fintech en early adopters op het retail-landschap.

Merken moeten aansluiten bij het wereldbeeld van nieuwe generaties. Hierbij is customer centricity van belang, vertelt Guido Berben. Esther Verburg stelt dat ‘relevance and resilience’ twee belangrijke pijlers zijn in dit verhaal. Johan van Genechten ziet een belangrijke rol voor purpose en safety in de interactiemomenten met de klant. Zo maak je de klantervaring seamless. Esther Verburg geeft als voorbeeld hoe fysieke winkels op een andere manier kunnen worden gebruikt door technologie.

Om innovatie te stimuleren werkt Guido Berben met een hybride ‘DARE’-methodologie. Niet enkel binnen innovatie maar in de gehele organisatie. Ook Esther herkent hoe innovatie bij andere afdelingen kan ontstaan. Je wilt opzoek naar een gestructureerde manier om breed van falen te leren en het te vieren. Ook wordt een onderzoek naar leiderschapscompetenties van CIO’s kort gepresenteerd en besproken.

Als advies geeft Esther Verburg mee: Transformatie komt van anderen en moet servicegericht zijn, dat moet je met sensitiviteit tot stand brengen en faciliteren. Guido Berben benadrukt onder meer dat het traditionele profiel van talent is veranderd. Johan van Genechten adviseert een holistische kijk te blijven houden, met aandacht voor mensen.