Afgaande op wat ik de afgelopen maand aan mensen en verhalen voorbij heb zien komen, manifesteert de CIO zich steeds meer als een generieke leider. Moeiteloos kunnen schakelen met en naar andere terreinen gaat hand-in-hand met een IT-functie die zich in toenemende mate ontwikkelt richting waardegeneratie voor de business en het bedrijf.

Zowel het recente CIO&CDO Insights-congres als de eerste nazomerse uitzendingen van CIO TV en een diverse persoonlijke interviews laten een verbreding van competenties zien. De CIO breidt zijn of haar kennis en ervaringen op het gebied van IT en technologie uit met operations (COO), digitalisering (CDO), algemeen bestuur (CEO) en RvC/RvT.

Bestuurlijke kracht

Het resultaat is een stapeling van bestuurlijke competenties, wat helpt bij het bepalen en realiseren van de strategische koers en ontwikkeling van de organisatie. Ik heb geen harde bewijzen, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat de CIO met deze ontwikkeling minder gefocust zal zijn op de traditionele IT.

Het gaat, zoals AkzoNobel-CIO Aloys Kregting onlangs in CIO TV stelde, om ‘het faciliteren van het creatieve proces’ om de business te ondersteunen met digitale mogelijkheden. Frans Woelders, COO van Danske Bank, werkt op zijn beurt aan een agile-cultuurverandering: integratie van business, IT, technologie en operatie. Meervoudig commissaris Arjen Dorland (ex-CIO Shell) kijkt met name naar strategische kwesties en waardecreatie op de lange termijn.

Een andere CIO TV-gast, Schiphol-CIO Sjoerd Blüm, richt zich bij innovaties op uiteenlopende stakeholders: luchtvaartmaatschappijen, passagiers, medewerkers en de totale ‘airport community’ bestaande uit op en rond Schiphol gevestigde ondernemingen. Dat gaat veel verder dan de traditionele IT-innovatie. Net als bij Michel van Hout (CIO Dutch Flower Group). Hij ziet het enthousiasmeren en bijeen brengen van medewerkers, partners en andere stakeholders als een belangrijk onderdeel van zijn missie.

Digitale volwassenheid

Het in een ecosysteem laten samenwerken van mensen, afdelingen en organisaties vormde tijdens CIO&CDO Insights de rode draad. Gerhard van der Bijl vertelde op het congres in Nieuwegein dat hij als CIO bij Albert Heijn, Gall & Gall en Etos ‘food’ en ‘tech’ bij elkaar brengt. Hij legt daarmee de basis voor de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen, partnerships, repliceerbare en schaalbare innovaties.

Nog meer integratie van business en IT op CIO&CDO Insights: Bij het krankzinnig snel groeiende vidaXL staan volgens CIO Ted van Dongen de businessprocessen centraal. Afgaande op de keynote van CIO Marcel Krom zijn business en systemen binnen PostNL volledig met elkaar verweven, waarbij de journey naar de cloud een belangrijke rol heeft gespeeld. Samenwerking en relaties zijn belangrijke indicatoren van digitale volwassenheid, zo concludeerden we na afloop van het congres.

Cloud als basis en meer

Nogmaals: een verbreding van de CIO-rol enerzijds betekent wellicht een vernauwing aan de andere kant. Uit de gesprekken en reacties met leden uit de CIO-doelgroep maak ik op dat tech-leiders voor hun IT-basis in toenemende mate varen op cloudgebaseerde oplossingen en partners, waarop vooral regie wordt losgelaten. De voordelen hiervan lijken duidelijk: waarom tijd en moeite verspillen aan zelfbouw en maatwerk, wanneer de benodigde componenten de cloud voorhanden zijn? Je profiteert dan bovendien automatisch mee van technologische innovaties op het cloudplatform.

Zaken waarmee bedrijven zich onderscheiden in de markt doen de CIO’s bij voorkeur zelf of beleggen ze bij key-partners waarmee ze vaak een intieme klantrelatie onderhouden. Op de balans tussen standaard oplossingen – al dan niet in de cloud – en speciaaltjes kom ik spoedig terug. Het een blijkt het ander daarbij namelijk niet uit te sluiten…

cio ontwikkelt competenties breedte

What Makes Good Leaders Great?

Over de leiderschapscomponent van cloudtransformaties schreef Stephen Orban (Amazon Web Services) onlangs een korte paper, die je hier kunt downloaden.

    REAGEREN

    Plaats je reactie
    Je naam