Het leiderschapsprofiel van de CIO verschuift naar een bredere rol, schreef ik vorige week. En zo verandert ook zijn of haar houding ten aanzien van partners. In de basis blijven er feitelijk twee smaken over: standaard componenten én maatwerk op basis van een grote mate van klantintimiteit. Twee kanten van dezelfde medaille.

Met nieuwe cloudgebaseerde deliverymodellen, API’s en digitale platformen is er bij veel bedrijven feitelijk geen traditionele machinekamer meer te managen. Met de online beschikbaarheid van standaard applicaties, datastromen uit uiteenlopende bronnen en andere functionaleit heeft de technologieleider de handen vrij om waarde te creëren voor business en bedrijf.

eBook

Phil Potloff (AWS) schreef onlangs een ebook over waardecreatie met behulp van technologie. Als je je naam en e-mailadres achterlaat, sturen we de link direct naar je inbox.

    Omdat het steeds eenvoudiger is om beschikbare cloudcomponenten te combineren, wordt het voor de CIO gemakkelijker om op basis hiervan onderscheidend vermogen te ontwikkelen. Het idee is dat meerdere generieke bouwblokken en datastromen tezamen unieke vormen van dienstverlening mogelijk maken.

    Hiernaast zijn en blijven in dezelfde clouds standaard oplossingen beschikbaar voor bijvoorbeeld ondersteuning van personeelszaken, financiën en andere generieke processen. De IT-functie moet deze nieuwe werelden van nagenoeg oneindige functionaliteit zowel operationeel als businessgericht veilig, kundig en kostenefficiënt gaan beheren.

    Klantrelatie

    Als ICT Media hebben we eens een peiling gehouden onder CxO’s, waarbij we ze onder meer vroegen wat zij vonden van hun relatie met de grote cloudleveranciers. Het opvallende antwoord was dat een goede wisselwerking altijd is toe te juichen, maar dat een van de onderscheidende waarden van de (publieke) cloud nu juist was dat zo’n intieme relatie geen vereiste is.

    Met andere woorden, CIO’s waarderen de cloudpartijen vooral om wat ze zijn: leveranciers waarbij je een eerlijk bedrag betaalt voor het afnemen van een sterk gestandaardiseerde dienst. Zonder poespas en zonder blabla. Dus juist géén maatwerk en klantintimiteit, maar vooral flexibiliteit, schaalbaarheid en liefst lage kosten.

    Overigens valt op de vermeende flexibiliteit wel iets af te dingen, omdat het aanbod aan producten en tools op de grote platformen steeds rijker wordt. Om daar ten volle van te profiteren, moeten bedrijven wel degelijk een keuze maken. Maar dat terzijde.

    Onderscheidend

    Integratie van cloud- en datacomponenten of het ontwikkelen van een onderscheidende klantervaring doet de CIO bij voorkeur in eigen huis of belegt dit bij een partij waarmee doorgaans een intieme relatie is opgebouwd. De wisselwerking met zulke partijen is zelfs een teken van digitale volwassenheid, zo was de conclusie op het recente CIO&CDO Insights 2020-congres in Nieuwegein.

    Levi9 Technology Services stelde laatst in een serie van drie whitepapers dat de businessdoelstellingen van de klant duidelijk moeten zijn om als IT-leverancier goed in te kunnen spelen op de klantvraag. Dat gebeurt volgens Levi9 op drie niveaus: kennis van de klant zelf, van de drijfveren van de eigen medewerkers en die van de eindgebruikers.

    Goed inspelen op de klantvraag gebeurt volgens Levi9 – dat zelf overigens sterk cloudgericht is – op drie niveaus: kennis van de klant zelf, van de drijfveren van de eigen medewerkers en die van de eindgebruikers. De echte, veelal impliciete vraag is de grote gemene deler van alle deelvragen.

    Medaillekanten

    Nogmaals: CIO’s ontwikkelen zich in de breedte, en dat gaat hand-in-hand met twee complementaire en dus met elkaar samenhangende bewegingen: enerzijds omarming van sterk gestandaardiseerde cloudgebaseerde applicaties en datastromen, en tegelijk een hang naar een werkelijk intieme partnerrelatie wanneer die vereist is. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Het is aan de CIO om hier de juiste balans in te zoeken…

    Workshops en ebook

    Dit verhaal is onderdeel van een serie over CIO-gerelateerde dilemma’s, kansen, uitdagingen en ontwikkelingen. Ik baseer me daarbij op dingen die ik hoor en waarneem in de CIO-gemeenschap en sta open voor feedback en input (via het reactieformulier onderaan).

    Wie over dit onderwerp kennis en ervaring wil uitwisselen met andere CIO’s kan deelnemen aan workshops van het Cloud Journey-programma. Meld je aan

    Phil Potloff (AWS) schreef onlangs een ebook over waardecreatie met behulp van technologie. Als je je naam en e-mailadres achterlaat, sturen we de link direct naar je inbox.

      REAGEREN

      Plaats je reactie
      Je naam