‘You win some, you lose some’, zeggen de Engelsen. Zakendoen gaat om veel winnen en weinig verliezen; om het managen van risico’s, en maximaal profiteren van kansen tegen zo laag mogelijke kosten. In dit tijdperk van Business 4.0, waarin de cloud, kunstmatige intelligentie (KI), big data en het internet der dingen in elkaar overvloeien en er kansen ontstaan van ongekende proporties, zal deze mentaliteit echter moeten veranderen.

Business 4.0 wordt pas revolutionair als de leiders dat ook zijn. En nieuwe kansen zijn pas kansen als bedrijven zelf veranderen – in hun businessmodel, cultuur, manier van werken en, het allerbelangrijkste, in hun houding ten opzichte van risico’s. Anders gezegd, het gaat niet om winnen of verliezen maar om winnen en leren. Een nieuwe aanpak die niet blijkt te werken is geen mislukking maar een waardevolle leerervaring voor het bedrijf in kwestie.

Voor bestaande bedrijven nog een behoorlijke uitdaging. Risico’s omarmen betekent ook dat falen niet langer iets moet zijn om je voor te schamen, of wat tot elke prijs vermeden moet worden. Bedrijven kunnen de kansen die Business 4.0 biedt pas ten volle benutten als ze bereid zijn uit hun comfortzone te stappen. Maar hoe moeten de kosten van mislukkingen dan gewogen worden tegen de noodzaak om wel rendement uit een investering te halen?

Die vraag wordt gedeeltelijk beantwoord wanneer we accepteren dat traditionele ROI-berekeningen niet werken als een bedrijf nieuwe wegen inslaat voor zijn investeringen. Inherent aan het inslaan van nieuwe wegen is immers dat je van tevoren niet weet of iets op lange termijn zal gaan werken. Er is maar één manier om daar achter te komen, en die gaat gepaard met risico’s.

Uitdaging voor de bedrijfscultuur

Zelfs als de top van het bedrijf deze nieuwe manier van naar risico’s kijken toejuicht, dan nog zal het de nodige moeite kosten om de rest van de organisatie ook zover te krijgen. Het vertrouwen dat het leiderschapsteam heeft in deze ‘nieuwe wereld’ zal moeten worden uitgedragen, en wel door in de huid van een vertegenwoordiger te kruipen en de rest van het bedrijf te overtuigen van de voordelen ervan.

Zonder twijfel zullen er ook taken verdwijnen. Toch moeten bedrijf en werknemer dit niet zien als een verlies; er komt immers iets nieuws voor terug en personeel krijgt de kans om nieuwe dingen te doen, creatiever te werken en andere vaardigheden te leren. De vraag die men zich dus moet stellen is: zijn werknemers bereid om dat soort veranderingen te omarmen?

Bredere samenwerking

Bedrijven zullen ook moeten inzien dat deze nieuwe wereld wordt voorgegaan door samenwerking. Veel antwoorden en oplossingen overstijgen tegenwoordig elk individueel bedrijf en het beste resultaat voor de klant betekent steeds vaker dat er moet worden samengewerkt met andere partijen.

Technologie is meer dan ooit slechts een druk op een knop, hetgeen betekent dat kosten en toegang steeds minder een beperkende factor vormen. Business 4.0 dwingt iedereen om nieuwe wegen te bewandelen en de traditionele manier van denken achter zich te laten. Het succes van Alibaba en Google is – voor een deel – toe te schrijven aan het vermogen van deze bedrijven om risico’s te omarmen.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam