Ada Lovelace, in 1843 ’s werelds eerste computerprogrammeur, was een tech-optimist en AI-visionair. Na het ontwikkelen van algoritmes voor de Analytical Engine van Charles Babbage, voorspelde ze: “We might even invent laws for series or formulae in an arbitrary manner, and set the engine to work upon them, and thus deduce numerical results which we might not otherwise have thought of obtaining.”

Machine-learning in de meest elementaire vorm, bijna twee eeuwen terug beschreven – waarbij optimisme over de letterlijk ongekende mogelijkheden de boventoon voert. En ongekend is het.

Want hoe wordt het weer elke dag voorspeld? Hoe werkt navigatiesoftware? Hoe worden de juiste films of muziek aanbevolen op je smartphone? Hoe worden beurskoersen voorspeld? Hoe wordt cybercriminaliteit opgespoord? Hoe worden matches gemaakt op datingsites?

Het antwoord op al deze vragen is machine learning. Artificial intelligence is daarmee de grootste game-changer in business-innovatie en zal ons leven en werk in de komende jaren drastisch veranderen. Van slimmere producten, totaal nieuwe producten tot compleet nieuwe businessmodellen.

Hier ligt de taak voor de moderne hedendaagse CIO. Want deze nieuwe intelligente algoritmes bieden enorm veel kansen. Deze kansen kunnen veel waarde opleveren voor zowel de consumenten als de bedrijven zelf.

De CIO kan en moet hierin het voortouw nemen en de volgende vragen stellen: hoe verandert AI onze markt en competitie? Hoe verandert AI ons businessmodel? Hoe kunnen we onze producten intelligent maken met machine learning? Hebben we de capabilities op het gebied van AI en data om dit te realiseren? Moeten we een bedrijfsbreed AI-innovatieprogramma opzetten?

Snelheid van handelen is daarbij belangrijk. De technologische ontwikkelingen op het gebied van machine learning-algoritmiek gaan zelf namelijk heel snel. Het general purpose-karakter van AI betekent dat het alle sectoren zal raken. Het winner-takes-all-karakter van AI zorgt er daarnaast voor dat early-movers een voordeel kunnen opbouwen en behouden. Immers, machine learning genereert zelf ook trainingsdata, waardoor de algoritmiek steeds betere output oplevert.

Elke CIO zal artificial intelligence centraal moeten stellen in zowel de bedrijfsstrategie als de technologiestrategie, als drijvende kracht achter innovatie en groei.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam