IT-leveranciers moeten zich opmaken voor een veranderende relatie met organisaties aan de klantzijde. CIO’s, businessleiders en besturen willen vooral snel en flexibel nieuwe waardeproposities kunnen ontwikkelen. Dat stelt andere eisen aan hun mensen, processen, IT en dus ook technologiepartners. Dat bleek tijdens de recent gehouden Captain’s Lunch in de Orangerie te Den Bosch, waar zo’n veertig leiders van IT-marktpartijen aanschoven.

Volgens Marc Schuuring, managing director en senior partner bij Boston Consulting Group (BCG), is de tijd dat technologieleveranciers simpelweg hun oplossingen konden pushen voorbij. Ook het op de lauweren rusten bij een aloude lock-in is dankzij de combinatie van API’s, cloud computing, datagerichtheid, AI en modulaire IT-architecturen verleden tijd.

Voor serviceproviders gaat er volgens de BCG-leider eveneens veel veranderen. Schuuring voorspelde onder meer het einde van ‘time and material’ als basis-verdienmodel. Leveranciers op dit terrein moeten toe naar het leveren van waardestromen en proposities die passen bij de op waarde gerichte activiteiten van de klant. “Dat betekent voor veel marktpartijen een enorme mentale shift.”

Schuuring stond in zijn presentatie eerder stil bij de steeds belangrijkere rol van data, waarmee vervolgens van alles mogelijk is op het terrein van AI. Van het creëren en controleren van workflows, waardestromen en aansturen van IT-leveranciers tot slimme interactie met consumenten en eindklanten. Voordelen zijn zowel hogere efficiëntie als nieuwe vormen van businesswaarde.

Centrale gedachte

Rob Beijleveld van ICT Media ziet deze ontwikkeling binnen zijn primaire doelgroep. CIO‘s verbreden hun blik van primair IT naar het naar de markt brengen van nieuwe (combinaties van) end-to-end waardeproposities en experiences – in veel gevallen AI-, data- en anderszins technologisch gedreven. Liefst enabled en gestuurd vanuit een centrale gedachte.

Andere manieren van opereren en zakendoen vragen tegelijk om andere mensen en een aangepaste wijze van werken en organiseren. De business is daarbij per defintie leidend, zo stellen Beijleveld en Schuuring. Deze veranderende focus aan de vraagzijde betekent automatisch dat leveranciers hierin mee moeten, en dus hun IT-centrische kijk laten varen.

“IT-leveranciers houden teveel vast aan hun bestaande producten- en dienstenpalet”

Deze conclusie werd in de Orangerie nog eens onderstreept door de bijdrage van Prof. Dr. Erik Beulen, verbonden aan de universiteiten van Tilburg en Manchester. In samenwerking met ICT Media en enkele IT-marktpartijen onderzoekt hij al zo’n vijf jaar het profiel van zogenoemde High-Performance Digital Organizations (HPDO’s). Sleutelwoorden hier zijn onder meer cloud, data, analytics en de juiste partnerships.

Ethisch handelen

Bedrijven aan de IT-vraagzijde – zeker de HPDO’s – richten zich zoals gesteld nadrukkelijker op nieuwe waardeketens. Leveranciers gaan daarin volgens Beulen onvoldoende mee. “Ze houden te veel vast aan hun bestaande producten- en dienstenpalet”, aldus de researcher. “Er zou meer beweging in moeten zitten. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van hun mensen en talent.”

Daarnaast leert zijn onderzoek dat CIO‘s, besturen en businessleiders aan de klantzijde een hoger belang hechten aan de juiste transparantie en mate van ethisch handelen bij hun partners. “Het is tegenwoordig veel meer zichtbaar wat bedrijven en hun mensen doen. Daarmee stijgt de impact.” Ook daaraan moeten partners soms werken.

Organisator Rob Beijleveld van ICT Media ziet ruimte voor vervolgtrajecten: “Er zijn voldoende haakjes voor verdere afstemming en dialoog, onder meer met de IT-vraagzijde. De door corona uitgestelde CIODAY2021 op 21 april in Hilversum is daarvoor de ideale gelegenheid.”

Hotze Zijlstra (1964, taalkundige) is onafhankelijk redacteur en communicatiespecialist. Hij richt zich primair op ondersteuning van CxO’s en besturen bij de communicatie rond digitale strategie en technologie-gedreven veranderprogramma’s.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam