Home Blog

OM Dinershow

0

De OM Dinershow kenmerkt zich door zijn feestelijke karakter. Een fantastische gala-avond met spectaculaire optredens. Circa 200 sourcing executives komen er graag netwerken en de uitreiking van de TOMMIES bijwonen. Dit zijn de Sourcing Awards voor de:

• Meest Inspirerende Sourcing Manager;
• Meest Succesvolle Sourcing Bedrijf;
• Meest Innovatieve Outsourcing Vendor;
• Meest Innovatieve Outsourcing Ecosysteem;

Voor meer informatie: omdinershow.nl

Sourcing Summit

0

Voorafgaand aan de OM Dinershow vindt op 13 december vanaf 14:00 uur de Sourcing Summit plaats in NH Barbizon Hotel te Amsterdam. Voor de sourcing community is de Sourcing Summit en OM Dinershow een van de jaarlijkse hoogtepunten. Een belangrijk netwerkgelegenheid voor voor degenen die aan de top staan van de sourcing-industrie. Dit jaarlijkse evenement voor managers senior business en IT-managers – biedt hen ook inzichten en best practices in een ontspannen ambiance.

Zes concrete stappen om de ontwikkelcyclus te bekorten

0

Het van origine Nederlandse bedrijf GitLab is opgezet met één doel voor ogen: organisaties helpen betere software te maken, op een snellere manier. En die snelheid is niet triviaal: het kan gemakkelijk het verschil maken in de race met de concurrentie. Het gaat erom de tijd tussen het maken van een plan en het product dat eindgebruikers in handen krijgen substantieel te bekorten. Want de wereld verandert nu eenmaal gedurende dit proces. Hoe korter de zogenaamde cycle time, hoe gemakkelijker je kunt reageren op externe veranderingen. Job van der Voort, VP of Product bij GitLab, geeft op CIODAY 2018 zes concrete aanbevelingen.

Calorieën, containers en cloud

0

Vroeg opstaan, bomvolle trein naar Zaandam, stationstrap op en hal in met velen. Gaan die allemaal naar het Google ‘Woorld’-event? Ja, ballonnen met meisjes en jongens eraan wijzen de weg naar de plek van de shuttlebus naar de Hemweg. Vele twintigers en dertigers wringen zich voor mij in de drie Beuk-bussen. Jammer, ik blijf tussen een drietal wat tragere Angelsaksen achter in de druilerige wind die onder het stationsafdak in de gruttersstad doorwaait. Even ‘verbyten’ samen.

Kwartiertje later voorin bus nummer één onderweg. Niemand wil in eerste instantie aanschuiven bij een ouwe knar als ik, dan toch een jonge IT’er. De chauffeurs mopperen, gelukkig loopt hun dienst begin van de middag af, dan hoeven ze niet meer op het Hembrugterrein in de file achter leasebakkies en PC Hooft-tractoren. Hoe ouder de leaser/bestuurder des te groter lijkt het wel. Gemiddelde leeftijd in de bussen onder de dertig, hoeveel C-suite-volk zou daar bij zitten? Van startups wellicht… Ik hoor veel ‘echt’, ‘bizar’, ‘sick’, ‘chill’ en soms zelfs nog ‘cool’ om me heen. Wat laptoptassen, meer iPads en vooral megaphones.

Bodycheck

Eenmaal aangekomen door de bodycheck – het lijkt de Arena of de Kuip wel. Ontvangstcomité is vriendelijk, tot bij de garderobe, daar hebben ze het afsnauwen uitgevonden. Enfin, binnen in de mega-hal met zoete versnaperingen als ontbijt, die calorietjes vragen om een workout… Dat moet maar tijdens de keynotes dan. Even aan de praat bij een ronde stamtafel met wederom twee Angelsaksen, beiden tevreden expat in Amsterdam momenteel, na korte verblijftochten door Ierland en Duitsland voor hun startup vertellen ze mij.

Ik lach om hun Facebook-doopceel. Neen, ze zitten er al jaren niet meer actief op, dat is vooral voor grootouders met kleinkinderen en hun schoonmaakpersoneel lachen ze. En voor iedereen als zijzelf alleen maar voor de single sign-on, want wie is inmiddels zijn Facebook-wachtwoord niet vergeten? Alles liever dan Facebook, LinkedIn gebruiken ze wel veel voor hun posts en zo, dat is tenminste wat serieuzer. OK we gaan weer door, bye!

Ik maak wat plaatjes van de sfeer, uitgestalde koffieversnaperingen en uithangborden van Google-businesspartners en ga in de rij voor de keynote-zaal. Word nog even aangeklampt door een oude collega, wisselen wat algemeenheden uit en krijg galant leeg plekje vooraan de megazaal (paar duizend plaatsen?) toegewezen. te laat – springt een jonge nerd voor me. Maar er blijkt niet al te verderop gelukkig nog een plaatsje, nauwelijks tweede rang, lang niet slecht, vlak voor de wat slungelig deinende drukke DJ in white op het luidruchtige podium.

Remake

Oude annonceringstijden herleven. Lijkt een beetje op IBM vroeger –of Digital (DEC) weet je nog, oudje? Of HP, whatever. Wat is er eigenlijk veranderd in 40 jaar behalve de eet- en sportgewoontes? De speakers staan nog even luid, de muziek is remake. Illuminati pre- of post-9/11? Het academisch kwartiertje in acht genomen begint de wat gestanste Benelux-CEO van Google met zijn introducties. Beetje al te vlot amigo? Maar wel enthousiast. En die koffiehapcalorieën verbrandt ie vast wel zo. Tjonge, gaat goed met die zoekmachineclub zeg. Beangstigend grote en hoge cijfers allemaal, vertrouwen we dat wel? Enfin, America First, China second, maar dan toch ali:Google. Freak out…

“Hebben wij jaren geslapen terwijl Google stug verder rekencentra uitrolt en de wereld oprolt?”

Een kwieke, gevulde, jonge, oudere dame – eerder dit jaar blijkbaar overgekomen van zo’n Amerikaanse old fashioned Bank als JPM, Merryll Lynch of whatever – houdt de marketing-intro. Het begin volg ik nog, maar als het overgaat van containers naar kubernetes wordt het voor mij en mijn spellingschecker ondanks jaren ICT jargon gewenning (zonder verslaving) toch wat te gortig. Heb ik nu al die jaren geslapen terwijl Google rekencentra uitrolt en de wereld oprolt – tussen AltaVista en DuckDuckGo?

Dan volgen de gebruikelijke klantengetuigenissen, waaronder de CIO van Bol.com – die looft en prijst en likt Google en zijn eigen (‘te’) kleine IT-crewleden, die na een smakelijke inspiratietour over de plas het bijltje erbij neer lijken te hebben gegooid ten faveure van de vele honderden Google-boys en hun instant platform.

Zotheid

Ook anderen volgen en zingen de lof van de kubernetes-zotheid. Niet te volgen door de C-suite in de boardrooms, maar waar vind je die nog? Met de Google-suite is het heerlijk samenwerken, uit dan wel thuis, sneller dan ooit, garbage in garbage out op zijn minst… Prachtige demo’s volgen voor de overvolle zaal, kunnen de vijftigplussers ook eens meegenomen worden op die toer? Veel te winnen, maar focus blijft op het toch te veel op het (corporate) bedrijfsleven. Vraag aan de zaal: wie werkt er voor startups? Handen omhoog en applaus. Wie werkt er voor corporates? Handen omhoog en ‘keep trying’ haha. De vraag wat al die anderen dan doen volgt niet…

Het waren twee mooie uurtjes. Ik dwaal nog even door de partnerzaal, zie paar bekende en heel veel onbekende namen en besluit de hipsterlunch te slippen en stappenteller te belonen door paar kilometer terug te wandelen naar station Zaandam. Kost nog wel even moeite om de jas terug te veroveren bij de garderobe. ‘Kom je nog terug?’ Neen! De frisse lucht in, langs tuincentra (winter) en autodealers (met black friday- en cyber monday-associaties) en Smullers (broodje satékroket, neen geen mosterd of sambal graag, op weg naar de trein.

Unstoppable

Daarna gedroomd over een opstandig IoT – unstoppable, ook als er rook uitkomt, waar is de stoppenkast? Al je gegevens weg in de cloud, inclusief adressen en telefoonnummers. Waar is dat notitieboekje? En mega-grote vrachtauto’s die je huis en haard komen ophalen en verpoten. Naar een virtuele wereld? Weer verder aan het denken gezet, waarvoor dank Google! Ik ga eens andere zoekmachine ‘googlen’. Was dat niet DuckDuckGo of zo, eerder vermeld hierboven? Hoe kom je erop. Big Bang soaps!

Succesvol samenwerken met velen, hoe?

0

Mensen zijn van nature niet erg bekwaam in het samenwerken met grote groepen anderen. Toch wordt dat wel steeds meer van ons gevraagd. Om dat soort samenwerking toch tot een succes te maken is het van belang dat de onderliggende niveaus op orde zijn, wil samenwerking op het collectieve niveau een succes worden, zo werd gesteld in een recente inaugurele rede op Nyenrode.

Willen we in grote groepen samenwerken, dan moeten we ons leiderschap op alle niveaus op orde hebben: van individu en de kleine groep tot interorganisationeel en globaal. Dat stelde prof. dr. Jaap Schaveling in zijn inaugurele rede ‘Transcend, include & be curious. Samenwerken en leiderschap in complexe tijden’, waarmee hij eind augustus zijn ambt als hoogleraar Samenwerken & Leiderschap op Nyenrode Business Universiteit aanvaardde.

Vaak goed en vaak mis

Als mensen op grote schaal met elkaar samenwerken, gaat dat heel vaak goed. Neem bijvoorbeeld de vooruitgang die is geboekt op terreinen als mensenrechten, de integratie van nieuwkomers en duurzaamheid in het bedrijfsleven. Bovendien leven we in de vreedzaamste tijd ooit.

“Toch gaat het ook vaak mis,” aldus Schaveling, “zoals we zien aan de vele mensen met burn-outs en depressies in de samenleving. Daarnaast kunnen bepaalde oplossingen die voor jou aantrekkelijk zijn, elders tot grote problemen leiden. Als je bijvoorbeeld met een supertrawler aan de oostkust van Afrika gaat vissen, worden daar de visbestanden kleiner en heeft dat gevolgen voor de voedsel- en baanzekerheid van de traditionele vissers en hun families. Hierdoor neemt de armoede daar toe waardoor men, om toch in het dagelijks onderhoud te kunnen voorzien, een uitweg zoekt in migratie, drugs-, wapen- en mensenhandel en/of piraterij. Dit is een voorbeeld van een fix that backfires.”

Savanne

“De mens is van nature in staat om samen te werken met maximaal ongeveer honderdvijftig anderen. Een grotere omvang van de groep betekent dat samenwerking een stuk complexer wordt. De wetenschap heeft nog geen eenduidig antwoord op de vraag hoe we het best kunnen samenwerken in verbanden die eigenlijk te groot zijn voor ons als mensen.”

“In de manieren waarop we samenwerken, laten we ons veelal leiden door hoe wij ons in de prehistorie op de savanne gedroegen”, vertelde Schaveling. “We zijn gericht op het overleven van onszelf of van de groep waartoe we behoren. De competenties die we hebben om snel en adequaat te kunnen reageren bij gevaar, hebben ons succesvol gemaakt en ze maken ons nog steeds succesvol. Maar ze zorgen er ook voor dat we van nature een focus op de korte termijn hebben, een beperkte scope en het vermogen om snel een beeld van de situatie te creëren op basis van eerdere ervaringen. Veel verder kijken vinden we moeilijk, vooral als we een beetje onder druk komen te staan. Dat geldt ook voor kunnen reflecteren op ons beeld van de werkelijkheid.”

Ingrediënten voor succes

Ook al is er geen eenduidig recept voor succesvolle samenwerking met grote groepen mensen, toch zijn wel degelijk ingrediënten aan te geven die de kans op succes vergroten. Daarvoor moet iedereen leiderschap tonen, stelde Schaveling in zijn oratie. Leiderschap betekent voor hem nieuwsgierig zijn naar en het moment herkennen waarop je toegevoegde waarde hebt voor het systeem en de moed en competentie om dat moment te pakken. Een moreel kompas met als uitgangspunten vreedzaam samenleven om vruchtbaar samen te werken. Nieuwsgierigheid, gerichtheid op de planeet, pragmatisme en liefde geven daarbij richting.

Vier niveaus

Schaveling onderscheidde in zijn oratie vier niveaus: het individu, de kleine groep (mesoniveau), het macroniveau tussen organisaties, en het wereldniveau (collectief). Het is voor succesvolle samenwerking op grotere schaal belangrijk om eerst het leiderschap op het niveau van het individu op orde te brengen en vervolgens op het niveau van de kleine groep. Terwijl je met collega’s op mesoniveau overlegt, heb je immers ook te maken met jezelf. Als je je niet fit voelt of je voelt je onzeker, of je ego speelt teveel op en je wil je eigen ideeën uitventen, dan heeft dat zijn uitwerking op de groep, zo stelde hij.

De kwaliteit van samenwerken en leiderschap op mesoniveau kent dus als fundament de kwaliteit van het individuele niveau. Op dezelfde wijze overstijgt en omvat het macroniveau het meso- en microniveau. Het collectieve niveau herbergt de drie onderliggende niveaus in zich. Pas als die op orde zijn, kan met succes gewerkt worden aan leiderschap op collectief niveau. Schaveling maakte de vergelijking met matroesjka-poppetjes en noemde dit het transcend & include framework.

Download de inaugurele rede van Jaap Schaveling.

Hoe krijg je de klant op de eerste plaats?

0

Om een uitmuntende klantervaring te bieden, heb je data van hoge kwaliteit over klanten nodig, waarop je als organisatie je handelen kunt baseren. Succesvolle bedrijven weten dit als geen ander, en doen er alles aan om een ‘single view’ van hun klanten te creëren.

Deze organisaties hebben zonder uitzondering ambitieuze mensen op leiderschapsposities die de waarde van klantdata al vroeg onderkenden. Ze hebben interne stagnatie aangepakt en de complexiteit van bedrijfsprocessen teruggebracht, zodat iedereen in de organisatie beschikt over data waarmee ze resultaten bereiken die eerder voor onmogelijk werden gehouden.

In deze whitepaper komen vijf heel diverse, digitale leiders van zulke bedrijven aan het woord: Nicola Salvemini, senior manager IT Architecture bij FASTWEB, Mario Suykerbuyk, voormalig managing director van PostNL Data Solutions, Connie Beuche, enterprise product data manager bij Bradley Corporation, Lindsey Hildreth, eStore merchandising SEO specialist bij Murdoch's Ranch & Home Supply, en José Guilherme, business intelligence manager van SulAmérica Seguros.

Verder lezen? Download dan onze whitepaper.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. We maken gebruik van derde partijen voor de opslag en verwerking van jouw data. We nemen daarbij de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in acht. In geval van sponsored content zoals rapporten of whitepapers delen wij je gegevens ook met onze partner, die eveneens conform de AVG handelt.

De downloadlink wordt hieronder getoond na versturen van je gegevens.

Hoger onderwijs moet e-learning serieus nemen

0

Ruim acht jaar geleden kochten we een huis in Zuid-Frankrijk om daar een deel van het jaar te wonen. Snel internet was toen in menig Frans dorp een issue, het was voor ons een belangrijk keuzecriterium. Inmiddels verblijf ik regelmatig daar en werk aan projecten via internet, heb contact met collega’s en klanten via Skype en word niet gestoord door ‘kantoorpraat’. Mijn omgeving merkt het nauwelijks, het werk gaat door. Ik ben niet de enige.

Studeren op afstand is nog steeds lastig. Onderwijsinstellingen stellen prijs op aanwezigheid. Docenten willen volle lokalen en een aandachtig publiek. Eén keer per week les voor een deeltijdopleiding is niet ongebruikelijk. Inmiddels is het contactonderwijs uitgebreid met e-learningactiviteiten. Via internet lezen we artikelen en kijken naar opgenomen presentaties, vaak TEDx-presentaties, en wordt het leerproces bevorderd door opdrachten. Komt dit in de plaats van contactonderwijs? Vaak maar minimaal, de contacturen blijven de norm. Jammer, want bij werk lukt het wel.

Neem het verhaal van een IT-consultant die in Nice woont en slechts één week per maand in Nederland is voor fysieke afspraken. De andere weken werkt hij vanuit huis voor klanten en heeft als dat nodig is contact via Skype. Door handig plannen kan hij een opleiding volgen, voorwaarde is dat het onderwijs zo ingericht is dat er slechts eenmaal per maand een contactmoment is. Zijn keuze werd bepaald door de planning, niet de inhoud.

Of de IT-manager die in Tiel woont en in Helsinki werkt. Iedere week werkt hij drie dagen in Finland en heeft een lang weekend thuis waarbij hij werk en privé combineert. Voor hem is een avondstudie een optie, maar dan wel op maandag- of vrijdagavond als hij in Nederland is.

De keuzemogelijkheden zijn klein in deze twee voorbeelden. Soms wordt het zelfs onmogelijk. Aan de Haagse Hogeschool is dit jaar een consultant gestart met de Nederlandstalige MBA omdat die op donderdagmiddag en -avond gegeven wordt, terwijl zijn voorkeur uitging naar de Engelstalige variant. Maar die is op twee avonden en dan blijft er voor hem geen tijd meer over om zijn werk in Oost-Europa te doen. Een keus vanwege planning, terwijl inhoud en netwerk belangrijker zijn.

Voor het werk reizen en telewerken we steeds meer, maar het onderwijs blijft achter.

Probleem is dat het onderwijs vaak nog traditioneel is ingericht. In principe staat er één persoon een verhaal te vertellen en luisteren de anderen. Herkenbaar? In een werksituatie werken we in projecten, in teams aan gemeenschappelijke doelen. Ieder teamlid levert een bijdrage, de resultaten gelden en de wijze waarop die bereikt worden, is van minder belang.

Als we het onderwijs inrichten zoals het werk, dan zal flexibiliteit ontstaan. Kennisoverdracht kan via lezen, luisteren en kijken op internet. In de klas, reëel of virtueel, werken we aan projecten. Probleemgestuurd en praktijkgericht. Niets nieuws. Waarom doen we het dan niet?

Ik roep geregeld het onderwijs op tot vernieuwing en een betere aansluiting bij de wensen van lerende professionals. Deze keer andersom. Professionals, als jullie een opleidingsinstituut benaderen voor opleidingen of trainingen, vraag dan om toegepast, praktijkgericht en flexibel onderwijs. Eis dat we de flexibilisering van arbeid vertalen naar een leeromgeving. Als het aanbod niet wijzigt, dan moet de vraag harder klinken.

Poiesz Supermarkten verhoogt efficiency winkelbevoorrading

0

Poiesz Supermarkten heeft een nieuwe IT-oplossing geïmplementeerd om 70 winkels efficiënter te bevoorraden. In het centrale distributiecentrum in Sneek worden zo’n 480.000 colli per week verzameld, met een ‘ongetraind’ voicepicking-systeem. Het resultaat daarvan is 15% efficiencyverhoging, een kleinere kans op het maken van fouten en een korte inwerktijd voor nieuwe medewerkers.

Efficiency verhogen en foutkans verkleinen

Poiesz is een familiebedrijf dat in 95 jaar is uitgegroeid van een kleine groentezaak naar een supermarktketen met 70 filialen in het noorden van Nederland. In het centrale distributiecentrum in Sneek worden dagelijks alle winkelorders verzameld. Twee jaar geleden is Poiesz overgestapt naar een zogeheten ongetraind voicepicking systeem.

“Behalve verder verhogen van de efficiency en het verkleinen van de foutkans, wilden wij ook het gebruiksgemak verbeteren, onze flexibiliteit vergroten en de inwerktijd verkorten met een sprekersonafhankelijke oplossing”, vertelt Johan op den Dries, applicatiebeheerder bij Poiesz. Andere belangrijke functionele eisen voor de nieuwe oplossing waren: standaard software zonder maatwerk, goede herkenning van gesproken opdrachten, integratie met het bij Poiesz gebruikte WISE WMS, betrouwbare hardware en een snelle responsetijd tussen de software en de gebruiker.”

Gebruikerservaringen en gebruiksgemak

Poiesz heeft na een marktverkenning en eerste selectieronde een shortlist van vier mogelijke leveranciers opgesteld. Deze zijn daarna uitgebreid vergeleken, inclusief een referentiebezoek bij een bestaande klant van de desbetreffende leverancier. “Deze gebruikerservaringen en het gebruiksgemak zijn voor ons doorslaggevend geweest om voor Zetes te kiezen”, vervolgt Op den Dries. “Daar zijn namelijk alle leden van het projectteam enthousiast door geworden. Vervolgens zijn wij met Zetes onze orderpickprocessen gaan analyseren voor mogelijke optimalisaties, inclusief de benodigde WMS-integratie en nieuwe hardware gaan selecteren.

WMS-integratie

Bij Poiesz worden alle bestelde producten voor de winkels semi-batchmatig verzameld met één of twee ladingdragers. Daarbij houdt de businesslogica in het WMS zowel rekening met een optimale routering door het distributiecentrum, als het opbouwen van de betreffende ladingdragers. “Zware producten, zoals kratten met drank, worden bij ons altijd als eerste gepickt en komen dus onderop, waardoor de ladingdragers optimaal beladen worden”, licht Op den Dries toe.

“Wij willen voorkomen dat ladingdragers te zwaar beladen worden voor onze chauffeurs en in de filialen. Aan de ladingdragers worden vervolgens lichtere producten toegevoegd om de maximale vullingsgraad per ladingdrager te gebruiken. Om de in ons bestaande WMS aanwezige businesslogica optimaal te benutten en de responsetijd te maximaliseren is ZetesMedea Voice rechtstreeks geïntegreerd met het WMS, dus niet via een tussenlaag”.

“Sinds de implementatie van onze nieuwe voicepicking-oplossing is de snelheid van het orderpicken met zo’n 15 procent toegenomen”, zegt Op den Dries. “Verder is het percentage orderpickfouten nu minder dan 0,3 procent, terwijl het percentage foutieve herkenning door de software onder de 2 procent ligt. Tijdens de implementatie is gebleken dat de gekozen hardware meerdere uitdagingen had om er op de juiste manier mee te kunnen orderpicken. Poiesz heeft echter altijd vertrouwen gehad in Zetes om tot een goed werkende oplossing te komen, wat ook gelukt is.”

Processen blijven optimaliseren

De supermarktwereld is een sterk concurrerende markt waarin voortdurend wordt gekeken naar kansen voor het optimaliseren van interne en externe processen. Poiesz werkt daarvoor nauw samen met alle leveranciers. “Op basis van onze zelfgemaakte rapportages met data uit het WMS en ZetesMedea Voice, hebben wij meer inzicht gekregen in de verwerking van alle orders en kunnen wij onze medewerkers gerichter coachen in het verbeteren van hun productie”, zegt Op den Dries. “In de toekomst zal Poiesz het orderpickproces blijven monitoren en waar nodig verder optimaliseren.”

Frans van Houten (Philips) over digitale transformatie: ‘Be bold’

0

De CEO van Royal Philips ziet een voorname rol voor informatica in de gezondheidszorg. En uiteraard voor Philips, dat in betrekkelijk korte tijd een transformatie achter de rug heeft van een gediversifieerde industriële moloch naar een leider in health technology. Hij geeft de aanwezigen op CIODAY 2018 een (video)boodschap mee waarin hij uiteenzet hoe je een echt digitaal bedrijf wordt. Om te beginnen is er volledige betrokkenheid van de CEO en het volledige management team nodig. Ten tweede moet er een duidelijke visie zijn waar de organisatie in een paar jaar wil staan. Kijkend naar de best practices van andere bedrijven kan inspirererend werken. Daarvanuit kun je een digitisation roadmap maken waarin je producten en klantenbinding de hoofdrol spelen. Dan wordt ook duidelijk wat het betekent voor je corporate architectuur en je competenties. Vervolgens moet je hierop een programme management office zetten dat de veranderingen aanjaagt en zekerstelt dat het hele management mede-eigenaar is van de digitaliserings-operatie. Het mag niet alleen de CIO zijn – ofschoon deze wel de katalysator kan zijn.

Analytics geeft retail een impuls

0

Kennis van de klant is succesfactor nummer 1 als het om handel gaat. Die wetenschap heeft ons land door de eeuwen heen bepaald geen windeieren gelegd. Het zit in het DNA van onze handelsgeest en de retailsector. De komst van het digitale tijdperk heeft daar helemaal niets aan veranderd. Sterker nog: klantkennis staat meer dan ooit met stip bovenaan. Aanvankelijk lieten traditionele retailers zich door de digitalisering naar de rand van de afgrond brengen – of er zelfs overheen. Maar wat zij eerst als hun grootste bedreiging beschouwden, blijkt nu hun toekomst. Technology comes to the rescue!

De succesvolle lokale middenstander van vroeger kende zijn klanten, hun familie en hun boodschappenlijstje. Hij zorgde ervoor hun lievelingsproducten op voorraad te hebben. Of liet ze kennismaken met een nieuw artikel dat ze vast zou bevallen. Na sluitingstijd was er altijd nog de achterdeur en bij acuut geldgebrek het opschrijfboekje. Als premie was er de appel, krentenbol of het plakje worst ‘voor de kleine’.

Is dit een antiek profiel? Klassiek ja, antiek nee. Er is in het wezen van de retail helemaal niets veranderd door de komst van de digitalisering. Het enige is dat technologie retailers in staat stelt om al die kennis van elke individuele klant en leverancier digitaal te verzamelen en die altijd overal digitaal beschikbaar te maken voor alle medewerkers – en voor analyse. In feite maakt dat van elke retailer een digitale versie van de klassieke lokale middenstander, een retailer die heel erg dicht op zijn markt zit en zijn klanten kent als zijn broekzak. Het digitaal borgen van klantkennis is een belangrijke verworvenheid. Maar de digitalisering heeft veel en veel meer in petto voor de retail.

Digitale efficiency

De huidige stand van de technologie maakt het voor retailers mogelijk hun backoffice te standaardiseren en zelfs uit te besteden, en bedrijfsprocessen te automatiseren. Dat schept ruimte om de focus op de klant te intensiveren en de customer journey nauwgezet in kaart te brengen, te volgen en (bij) te sturen. Om de customer experience te kunnen beheersen en waar nodig te verbeteren, bijvoorbeeld door de integratie van off- en online. Een toenemend aantal klanten oriënteert zich immers eerst op de website van een winkel en gaat dan pas naar de shop toe. Ook is er grote interesse voor de zogenaamde smart stores, waarin de klant door de gehele winkel heen digitaal wordt bijgestaan. Dat betekent klantcontact tijdens het gehele aankoopproces.

Met de digitalisering van de bedrijfsvoering vormt zich een indrukwekkende hoeveelheid data. Over klanten en leveranciers, maar zeker ook over de processen. In die data gaat veel informatie schuil, die de bedrijfsleiding kan helpen sneller betere beslissingen te nemen, op basis van feiten. Om die informatie aan de data te onttrekken moet de juiste data op het juiste moment met de juiste software worden geanalyseerd. Het is dat vakgebied, analytics, dat de laatste jaren een stormachtige ontwikkeling heeft doorgemaakt. En geheel nieuwe perspectieven, kansen en mogelijkheden voor de retailsector opent.

Analytics als optimizer

Met de uitkomsten van analytics leren retailers niet alleen de klanten beter te begrijpen en de shopping experience te verbeteren. Ze kunnen op basis van data-analyses hun operatie optimaliseren en de marges maximaliseren. Met analytics kan antwoord worden verkregen op diverse vragen op verschillende momenten in de lifecycle van het retailbedrijf. We geven enkele voorbeelden.

Voor marktonderzoek kan uit data-analyse blijken of de locatie van een bepaalde winkel wel de optimale is. Op het vlak van supplychainmanagement kan aan de hand van analytics worden vastgesteld wie de beste leverancier voor een bepaald product is. Met merchandising analytics krijgt de retailer gedetailleerd inzicht in de bepalende demandfactoren door het uitvoeren van forecasting en simulatieprogramma’s voor het voorspellen van de vraag in diverse dimensies: product, categorie, winkel en cluster. Winkelanalyse kan vertellen of de producten beschikbaar zijn op het juiste moment en de juiste plaats, maar ook hoe vaak in de paskamer gepaste kleding leidt tot daadwerkelijke verkoop.

Analyse van klantgedrag is een zekere eyeopener: het begrijpen van wat de klant beweegt en besluiten doet nemen, is een absoluut concurrentievoordeel. Het laatste voorbeeld is de inzet van analytics bij het bepalen van marketingstrategieën. Het analyseren van de promotiecampagnes maakt het mogelijk een doelgroeplijst samen te stellen voor campagnes, maakt het volgen van de effectiviteit van campagne en kanalen eenvoudiger en geeft toerekenbaarheid en wendbaarheid aan campagnes. Kortom: met analytics heeft elke retailer een machtig wapen in handen.

Analytics in elke fase

Analytische oplossingen voor de retail kennen diverse fasen met verschillende functionaliteiten.

Om analytics succesvol te kunnen toepassen is het van cruciaal belang allereerst solide datamanagement in te richten. Die discipline houdt zich bezig met het vergaren en bemeten van data uit diverse bronnen, de cleaning van die data en de transformatie naar een format dat geschikt is voor verdere analyse. Goed datamanagement kost ongeveer tussen de 50 en 80 procent van de totale analyticsinspanningen. Maar het levert het onmisbare fundament voor succesvolle analyses en rapportages.

Descriptive analytics focussen op ‘wat er gebeurd is’, door het analyseren van historische data gezien door verschillende brillen. Dat helpt bij het vinden van de redenen achter eerder behaalde successen of mislukkingen. Met diagnostic analytics wordt gezocht naar het ‘waarom’ van bepaalde gebeurtenissen aan de hand van rootcause-analyses. Een bijzonder interessante vorm is predictive analytics, waarbij een reeks van voorspellende modellen inzicht geeft in de waarschijnlijkheid van toekomstige outcome. Hierbij worden diverse innovatieve machinelearning- en statistische modellen toegepast.

Het meest geavanceerde type is prescriptive analytics, die licht werpt op de mogelijke resultaten van acties die de belangrijkste businessoutcomes moeten maximaliseren. Het gebruikt vooral simulatie en optimalisering om vragen te beantwoorden zoals: Wat zou de business moeten doen? Prescriptive analytics combineert data, statistische modellen en diverse businessrules, onderzoekt vele mogelijke acties en adviseert op basis van descriptive en predictive analyses.

Een scala aan rapporten, grafieken, kaarten, dashboards en inzichten gebaseerd op de diverse analytische resultaten helpt de business om beslissingen aan te scherpen en de productiviteit en winstgevendheid te verbeteren. Retail analytics geeft retailers relevante inzichten in klanten en concurrenten, hetgeen leidt tot op feiten gebaseerde beslissingen. Een retailbedrijf dat gesteund wordt door analytics blijft de concurrentie voor met een verbeterde customer experience en businessperformance.

AI op de digitale boodschappenlijst

Investeringen in analytics en automatisering van processen staan bij de grotere winkelbedrijven bovenaan. Dat leidt tot unified commerce, één holistische, multidisciplinaire strategie, met één retailplatform. Daarmee kan de business telkens weer anticiperen en accelereren.

Wat erg in de belangstelling staat is artificiële intelligentie (AI). Alle opwindende verhalen ten spijt is het onverstandig om met losse AI-toepassingen aan de slag te gaan, hoe aansprekend de voorbeelden van chatbots, gezichtsherkenning of besparingen op personeel ook lijken.

Voordat AI echt succesvol kan zijn, moet eerst de procesautomatisering op orde zijn om de flitsende nieuwe technologie aan de voorkant te ondersteunen. Een slecht geautomatiseerd proces leidt tot een haperende customer journey en gebrek aan transparantie in de supplychain en de interactie met de klant. Als een retailbedrijf te maken heeft met gaten in het proces en de handmatige routing – en 37 procent heeft dat, blijkt uit onderzoek van Forrester – zal eerst het fundament in orde moeten zijn. Dat betekent onder meer het volledig automatiseren van de customer journey door de toepassing van robotic process automation. Pas daarna kan ook in de retail succesvol de stap naar AI worden gezet. Met weer nieuwe kansen en mogelijkheden.

Meer informatie op wipro.com.

2,028VolgersVolgen

Recent gepubliceerd